Spring naar hoofd-inhoud

Wat te doen bij kortsluiting? Voer de stekkerproef uit!

Als u te maken krijgt met kortsluiting kunt u zelf een aantal controles uitvoeren. De meeste storingen in de elektriciteit worden veroorzaakt door de aangesloten apparatuur (zoals het koffiezetapparaat of de waterkoker) in de woning. Met behulp van een stekkerproef komt u erachter welk apparaat de kortsluiting veroorzaakt.

Stappenplan
Volg onderstaande stappen als u een stekkerproef wilt uitvoeren:

  • Schakel alle groepen in uw meterkast uit (schakelaars naar beneden).
  • Verwijder in uw gehele woning alle stekkers uit de stopcontacten. Vergeet de stekkers van de koelkast en de stekkers in bijvoorbeeld uw schuur of berging niet!
  • Schakel de aardlekschakelaar(s) weer in (schakelaar naar boven).
  • Schakel de groepen in uw meterkast opnieuw in (schakelaar naar boven).
  • Plaats nu alle stekkers één voor één weer in het stopcontact en zet daarbij ook de apparaten één voor één aan. Wacht tot het apparaat automatisch aanslaat voordat u verder gaat met het volgende apparaat.
  • Valt de aardlek- of groepenschakelaar opnieuw uit op het moment dat u een stekker in het stopcontact steekt of een apparaat aanzet? Dan is dit de oorzaak van de storing. Zorg voor reparatie of vervanging van dit apparaat.
  • Zorgt geen van uw apparaten voor problemen maar blijft de stroom toch uitvallen? Controleer dan eerst of er geen sprake is van overbelasting. Blijft uw aardlekschakelaar uitvallen? Dan zit het probleem waarschijnlijk in uw installatie.

Als het probleem in uw installatie blijkt te zitten, kunt u contact opnemen met Woongoed Zeeuws-Vlaanderen. Hou er wel rekening mee dat wij achteraf kosten in rekening kunnen brengen als het probleem toch door uw eigen apparatuur wordt veroorzaakt.

Terug