Spring naar hoofd-inhoud
Zoeken naar

Ik huur: administratieve zaken

Toon alle antwoorden
Verberg alle antwoorden
  • Waarom betalen mijn buren minder voor dezelfde woning dan ik?

    Iedere huurovereenkomst is een individuele afspraak tussen huurder en verhuurder. De huurprijs van hetzelfde woningtype kan inderdaad verschillen. Dit komt door beleidskeuzes van Woongoed Zeeuws-Vlaanderen uit het verleden, maar ook door de wet- en regelgeving van de Rijksoverheid. Lees hier verder.

     

  • Mijn partner is overleden. Kan het huurcontract op mijn naam?

    Ja dit kan. Is er sprake van een echtpaar of geregistreerd partnerschap dan wordt de medehuurder/bewoner automatisch hoofdhuurder als de hoofdhuurder overlijdt. Geeft u deze wijziging wel door aan ons zodat wij het huurcontract op correcte wijze kunnen aanpassen. Hierbij moet u meesturen:

    • kopie overlijdensakte;
    • kopie identiteitsbewijs van de huurder die het huurcontract wil voortzetten.

    Meer info >>

  • Kan ik mijn woning kopen?

    In principe is dit niet mogelijk. Jaarlijks komen er maar een zeer beperkt aantal woningen te koop. Om jongeren ook een kans te geven op de woningmarkt geven we deze de voorkeur. Meer informatie.

  • Waar kan ik de huur betalen?

    Het handigst is dat u uw huur betaald via automatisch incasso. Ideaal omdat u er geen omkijken meer naar heeft en het zo dus ook niet meer kan vergeten. Hiervoor kunt u telefonisch een machtiging opvragen. Deze sturen we gratis op.

    Huur kunt u ook betalen via Ideal op MijnWoongoed

  • Wie mag de huuropzegging bij een overlijden ondertekenen?

    Als er sprake is van overlijden van een huurder én er is geen medehuurder/partner, dan moeten de erven de huur opzeggen. Bij de opzegging moeten ze een kopie van de overlijdensakte meesturen.

  • Kan ik de huur telefonisch opzeggen?

    U moet de huur altijd schriftelijk, via het opzegformulier of via de e-mail opzeggen.

  • Wat is de opzegtermijn bij het opzeggen van een woning en/of een garage?

    De opzegtermijn bij het opzeggen van een woning is één maand. Dit gaat in op de dag dat wij de huuropzegging ontvangen.

    De opzegtermijn voor een garage is drie maanden.

Ik zoek

Toon alle antwoorden
Verberg alle antwoorden
  • Wat is een Inkomensverklaring Belastingdienst?

    Een inkomensverklaring is een document dat de Belastingdienst verstrekt en dat gegevens bevat met betrekking tot het inkomen in een bepaald belastingjaar. Een inkomensverklaring heeft u nodig bij de toewijzing van een sociale huurwoning.

    Meer informatie >>

  • Welke documenten heb ik nodig voor een inschrijving?

    Voor een inschrijving heeft u de volgende documenten nodig:

    • een kopie van een geldig legitimatiebewijs van aanvrager, verhuist u met een tweede aanvrager, dan ook van de tweede aanvrager een kopie van een geldig legitimatiebewijs; Uw identiteitsbewijs gebruiken wij uitsluitend voor het controleren van uw persoonsgegevens. Na controle vernietigen wij deze. Graag uw BSN nummer onleesbaar maken.
    • recente inkomensgegevens. Hiervoor moet u een inkomensverklaring van de Belastingdienst van het voorgaande jaar inleveren. De inkomensverklaring vraagt u gratis aan via www.belastingdienst.nl met uw Digi-D code of telefonisch via de Belastingtelefoon 0800-0543(met uw BSN nummer). De inkomensverklaring moet van voorgaand jaar zijn of van maximaal twee jaar geleden. Verhuist u met een tweede aanvrager dan moet u van beiden een inkomensverklaring uploaden. Dit kunt u doen onder de gegevens van de tweede aanvrager.

    Bij een toewijzing moet u ook de volgende gegevens nog opsturen:

    • recente loonstrook of uitkeringsspecificatie.
    • recente verhuurdersverklaring van uw huidige woning.
    • Uittreksel Basis Registratie Formulier Personen(BRP). Dit vraagt u op bij de gemeente waar u bent ingeschreven en toont het overzicht van de adressen waar u bent en bent geweest.
    • Heeft u een bewindvoerder of curator? Dan moet u ook de rechterlijke beschikking hiervan inleveren.
  • Waarom heb ik een Inkomensverklaring Belastingdienst nodig?

    U heeft een Inkomensverklaring Belastingdienst nodig omdat wij u inkomen moeten weten om ‘passend’ te kunnen toewijzen.

  • Hoe kom ik aan een Inkomensverklaring Belastingdienst?

    Een Inkomensverklaring Belastingdienst kunt u opvragen bij de belastingdienst.

  • Hoe kom ik in aanmerking voor een woning?

    Als een woning zoekt moet u ons woningaanbod op MijnWoongoed in de gaten houden. Ziet u een leuke woning dan kunt u reageren. Vervolgens bekijken wij u in aanmerking kunt komen voor deze woning. We kijken onder andere naar het ‘passend’ toewijzen en of u voldoet aan de toewijsvoorwaarden. Voor toewijzing moet u een verhuurdersverklaring overleggen.  Bij bijzondere situaties zoals huurschuld, overlast of overtreding van de Opiumwet bespreken wij vooraf of u in aanmerking komt voor een huurwoning onder bepaalde voorwaarden.

  • Wanneer kan ik urgentie krijgen?

    Klik voor meer informatie over urgentie op de link.

  • Hoe kan ik reageren op een woning?

    U kunt reageren op een woning in ons woningaanbod via MijnWoongoed. Hiervoor moet u zich eerst inschrijven. Dit kan ook via MijnWoongoed. Als de inschrijving door ons akkoord is bevonden, dan kunt u reageren op een woning. Om direct op uw inschrijving in te loggen, klikt u op 'Mijn gegevens'. Inloggegevens hiervoor heeft u tijdens de inschrijving zelf aangemaakt. U kunt een profiel maken met een voorkeur voor type woning en woonplaats. Komt er een passende woning vrij, dan ontvangt u een tipbericht in uw mailbox. Hierop kunt u reageren. Nadat de termijn verlopen is, volgt door ons een voorlopige toewijzing. Hierbij houden wij rekening met de inschrijftijd en passendheid van de woning.

    Welk aanbod staat op de site?
    Op de site vindt u de woningen die beschikbaar komen. Het aanbod is voor iedereen zichtbaar en kunt u vinden via MijnWoongoed onder 'Aanbod'. Hiervoor hoeft u nog niet in te loggen.

    Welke informatie vind ik per woning?
    Per woning vindt u informatie over de huurprijs, het energielabel, een plattegrond, foto's van de woning en per wanneer de woning beschikbaar is voor verhuur.

    Hoe kan ik reageren?
    Ziet u een voor u geschikte woning, dan kunt u direct reageren.

    • U selecteert de woning.
    • U logt in om te reageren.
    • U plaatst uw reactie. per woning staat vermeld tot welke datum u kunt reageren.
    • Na sluiting van de advertentie nemen wij contact op met de kandidaat-huurder.

    Hoe weet ik of ik de woning mag huren?
    Voor het toewijzen is de inschrijftijd bepalend. We toetsen of uw inkomen en gezinsgrootte en de eventuele toewijsvoorwaarden passend zijn voor de aangeboden woning. Ook controleren wij of u alle benodigde documenten heeft ingeleverd. Bent u de eerste kandidaat dan maken wij met u een afspraak voor bezichtiging van de woning.

    U ontvangt een e-mailbericht als u niet geselecteerd bent. U kunt vervolgens reageren op een andere woning.

  • Wat is passend toewijzen?

    Met het passend toewijzen wil de overheid ervoor zorgen dat mensen met de laagste inkomens niet een voor hen te dure woning kunnen huren. Maar ook dat huurders met een hoger inkomen niet een woning kunnen huren met een te lage huurprijs. Huishoudens krijgen door deze regeling een woning met een huur die aansluit bij hun inkomen. Klik voor meer informatie over passend toewijzen verder.

  • Hoe werkt het met het toewijzen van een zorgwoning?

    Kandidaten voor appartementen in een zorgcomplex bij een verzorgingstehuis zoeken we in eerste instantie in overleg met de zorgleveranciers. Hebben de zorgleveranciers geen passende kandidaat dan plaatsen we de woning alsnog in het woningaanbod op MijnWoongoed. Hierop kunt u dan reageren. 

Ik huur: vragen over onderhoud

Toon alle antwoorden
Verberg alle antwoorden
  • De CV doet het niet. Waar kan ik dit melden?

    Een CV storing kunt u melden bij de ZVU. Het telefoonnummer is 0115 – 695670. Dit telefoonnummer is van toepassing zowel tijdens als buiten kantooruren.

  • Ik heb geen warm water. Waar kan ik dit melden?

    Een CV storing kunt u melden bij de ZVU. Het telefoonnummer is 0115 – 695670. Dit telefoonnummer is van toepassing zowel tijdens als buiten kantooruren.

    Bij storingen aan uw boiler of geiser kunt u contact opnemen met de verhuurder van dit toestel, Wolter en Dros.  Zij zijn te bereiken via telefoonnummer 0113 – 565111.

  • De thermostaat werkt niet of niet goed. Waar kan ik dit melden?

    Een storing aan de thermostaat kunt u melden bij de ZVU. Het telefoonnummer is 0115 – 695670. Dit telefoonnummer is van toepassing zowel tijdens als buiten kantooruren.

  • De CV lekt. Waar kan ik dit melden?

    Een CV storing kunt u melden bij de ZVU. Het telefoonnummer is 0115 – 695670. Dit telefoonnummer is van toepassing zowel tijdens als buiten kantooruren.

  • De boiler of geiser werkt niet. Waar kan ik dit melden?

    Bij storingen aan uw boiler of geiser kunt u contact opnemen met de verhuurder van dit toestel, Wolter en Dros.  Zij zijn te bereiken via telefoonnummer 0113 – 565111.

  • De radiator lekt. Wie repareert dit?

    Als u radiator lekt dan kunt u dit net zoals bij een cv-storing of lekkage aan de cv-ketel rechtstreeks melden bij de ZVU. Het telefoonnummer is 0115 – 695670. Dit telefoonnummer is van toepassing zowel tijdens als buiten kantooruren.

  • Ik wil wat veranderen aan mijn woning. Hoe regel ik dit?

    Een verandering aanbrengen mag. Hiervoor kunt u een aanvraag indienen. Lees hier verder.

  • Hoe zit het met overname van spullen?

    Overname van spullen moet u zelf regelen met de nieuwe huurder. In het geval van overname brengen wij u in contact met de nieuwe huurder.

  • Wanneer krijg ik een nieuwe keuken?

    Wij vervangen een keuken iedere 18 jaar. Om de 36 jaar nemen we ook het tegelwerk mee. Wilt u weten wanneer u keuken aan de beurt is dan kunt u contact opnemen met team Technisch Toezicht.

  • Wanneer krijg ik een nieuwe badkamer?

    Wij vervangen de badkamer na 36 jaar. Wilt u weten wanneer u badkamer aan de beurt is dan kunt u contact opnemen met team Technisch Toezicht.

  • Ik heb overlast van ongedierte. Wat kan ik doen en wie betaalt het?

    Als u overlast heeft van ongedierte is dat voor eigen rekening. U moet het zelf regelen.

  • Wanneer wordt de goot schoongemaakt?

    Eén keer in de drie jaar maakt Van der Velden Rioleringsbeheer preventief de goten school. Als er extra vervuilende factoren aanwezig zijn, dan gebeurt dit in opdracht van de opzichter vaker. Mocht er onverhoopt toch een verstopping optreden dan mag u zelf contact opnemen met Van der Velden.

  • Waar kan ik mijn klacht neerleggen over afvalcontainers die overlast veroorzaken?

    Heeft u overlast van afvalcontainers dan kunt u hierover contact opnemen met wijkbeheer via telefoonnummer 0115-636000.

  • Wie snoeit de bomen en ander groen in de straat/wijk? En wanneer vindt dit plaats?

    Woongoed Zeeuws-Vlaanderen werkt hiervoor samen met enkele hoveniers uit de regio. Zij onderhouden enkel de groenvoorzieningen van Woongoed Zeeuws-Vlaanderen zoals overhoeken. Dus niet de groenvoorzieningen van de gemeente. In de zomer wordt er iedere twee à drie weken gemaaid en groen zoals overhoeken onderhouden zij iedere zes weken.

  • Ik heb overlast van onkruid in de tuin van de buren. Hoe pak ik dit aan?

    Heeft u overlast van onkruid uit de tuin van de buren dan kunt u dit melden bij wijkbeheer via het telefoonnummer 0115-636000.

  • In mijn wijk ligt een terrein van Woongoed Zeeuws-Vlaanderen. Het staat vol onkruid. Wie en wanneer maaien ze dat?

    Hiervoor werken we samen met enkele hoveniers. In de zomer maaien zij om de twee à drie weken. Het tuinonderhoud op onder andere de overhoeken vindt iedere zes weken plaats.

  • De brandgang staat vol met rommel/onkruid. Waar kan ik dit melden?

    De meeste brandgangen zijn van Woongoed Zeeuws-Vlaanderen. Maar met name in Sas van Gent zijn deze van de gemeente. In principe is het onderhoud van de brandgang voor de huurder zelf. Mochten er toch klachten zijn, dan kunt u dit melden bij team Sociaal Beheer via het telefoonnummer 0115-636000.

MijnWoongoed

Toon alle antwoorden
Verberg alle antwoorden
  • Wachtwoord vergeten?

    Uw wachtwoord kunt u via deze link herstellen.

  • Gebruikersnaam vergeten?

    Bent u uw gebruikersnaam vergeten dan kunt u een nieuwe opvragen via info@woongoedzvl.nl. U ontvangt dan zo snel mogelijk een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord.

  • Wat kan ik met ‘MijnWoongoed’?

    Woningzoekenden:

    • inschrijven als woningzoekende;
    • uw contactgegevens wijzigen of toevoegen;

    • uw zoekprofiel maken en aanpassen. Hierop kunt u uw wensen kenbaar maken voor het woningtype en de woonplaats waar u wilt wonen. U kunt meerdere zoekprofielen maken, bijvoorbeeld als u voor meerdere woningtypen tipberichten wilt ontvangen.

    • direct reageren op het beschikbaar woningaanbod;

    • wijzigingen zoals het toevoegen of annuleren van een medeverhuizer en het beëindigen van uw aanvraag moet u  aan ons doorgeven via de mail info@woongoedzvl.nl. Deze aanpassingen kunt u niet zelf verwerken in het klantenportaal.

    • Uitschrijven.

     

    Huurderszaken:

    • betalen;
    • betalingsgegevens;
    • gegevens inzien en wijzigen;
    • huurprijssamenstelling;
    • gebruikersnaam vergeten;
    • reparatieverzoek;
    • wachtwoord vergeten;
    • woningwaardering inzien.
  • Welk aanbod staat op de site?

    Op de site vindt u de woningen die beschikbaar komen. Het aanbod is voor iedereen zichtbaar en kunt u vinden via MijnWoongoed, onder Aanbod. Hiervoor hoeft u niet in te loggen.

  • Welke informatie vind ik per woning op ‘MijnWoongoed’?

    Per woning vindt u informatie over de huurprijs, het energielabel, een plattegrond, foto’s van de woning en per wanneer de woning beschikbaar is voor verhuur.

  • Hoe kan ik reageren op een woning?

    Ziet u een voor u geschikte woning, dan kunt u direct reageren via MijnWoongoed op de website.

    1. U selecteert de woning.
    2. U logt in om te reageren.
    3. U plaatst uw reactie. Per woning staat vermeld tot welke datum u kunt reageren.
    4. Na sluiting van de advertentie nemen wij contact op met de kandidaat-huurder.

  • Hoe weet ik of ik de woning mag huren?

    We toetsen of uw inkomen en uw gezinsgrootte en de eventuele toewijsvoorwaarden passend zijn voor de aangeboden woning. Denk hierbij aan de inschrijftijd, of u een verhuurdersverklaring kunt overleggen en we passen het ‘passend’ toewijzen toe. Bij bijzondere situaties zoals huurschuld, overlast of overtreding van de Opiumwet bespreken wij vooraf of u in aanmerking komt voor een huurwoning onder bepaalde voorwaarden. Ook controleren wij of u alle benodigde documenten heeft ingeleverd.

    Als een woning zoekt moet u ons woningaanbod op MijnWoongoed in de gaten houden. Ziet u een leuke woning dan kunt u reageren.

Algemeen

Toon alle antwoorden
Verberg alle antwoorden
  • Ik heb thuis geen internet, wat nu?

    Met uw inlogcodes kunt u overal inloggen op beschikbare computers, met uw mobiele telefoon, I-pad of laptop. Heeft u helemaal geen internet en geen sociaal netwerk om dit voor u te doen dan kunt u contact met ons opnemen. Wij bespreken met u de mogelijkheden om te reageren op het aanbod.

  • Wat zijn de openingstijden van de publieksbalies?

    De publieksbalies in Axel en Oostburg zijn alleen op afspraak te bezoeken. Maak een afspraak via info@woongoedzvl.nl of bel naar 0115-636000 keuze 2.