Spring naar hoofd-inhoud

Last of overlast

Woongoed Zeeuws-Vlaanderen vindt prettig wonen heel belangrijk. Dit heeft te maken met leefbaarheid, welzijn en veiligheid. Een leefbare buurt is een buurt waar iedereen plezierig samen leeft en zich thuis voelt. Af en toe enige vorm van last hoort hierbij. U woont nu eenmaal in een woonwijk met verschillende mensen. Heeft u last van de buren omdat bijvoorbeeld de muziek net iets te hard aan staat, buren aan het klussen zijn, blaffende honden, slecht onderhouden tuin of hakken op de laminaatvloer of trap, dan kunt u dit makkelijk zelf oplossen door in gesprek te gaan. Het wordt pas overlast als de situatie niet meer leefbaar is. Dus als de overlast heel heftig is en er geen gesprek (meer) mogelijk is.

Ervaart u last of overlast, volg dan de volgende stappen.

Het is heel goed mogelijk dat de buren zich niet eens bewust zijn van de overlast die ze veroorzaken. Door hierover met hen te praten, is het vaak al mogelijk om problemen en misverstanden op te lossen. U zult merken dat de meeste mensen vatbaar zijn voor een goed gesprek en dat zij u hiervoor naderhand dankbaar zijn. Ga in gesprek op een moment dat u rustig bent en probeer te praten vanuit uzelf dus zonder die wijzende vinger.

Buren aanspreken
Het gesprek aangaan met uw buren is niet altijd even eenvoudig op deze website vindt u hiervoor tips. Deze gaan over bijvoorbeeld geluidsoverlast, intimidatie, dieren, tuin, parkeren en vernieling.

Zorgwekkend gedrag
Heeft u overlast van verwarde personen dat kunt u dit melden bij het meldpunt voor zorgwekkend gedrag. Zij geven advies over de mogelijkheden die u heeft  in situaties van zorgwekkend gedrag. Het meldpunt ontvangt zorgmeldingen van de politie, zorgprofessionals en inwoners. De meldingen gaan over zorgwekkende situaties waarbij mogelijk inzet van zorg nodig is. Zij zijn tijdens kantoortijden te bereiken via het gratis nummer 0800-1205.

 

 

Bij Buurtbemiddeling gaat het om bemiddeling bij conflicten tussen buren of buurtbewoners. Iedereen kan wel eens last hebben van zijn buren, maar het is pas een probleem als ‘last’ verandert in ‘overlast’. Als het u zelf niet lukt om tot een goed gesprek en oplossing te komen met uw buren, neem dan contact op met Buurtbemiddeling. Buurtbemiddelaars zijn onpartijdige en getrainde vrijwilligers die buurtbewoners helpen om gezamenlijk een oplossing te zoeken en om afspraken te maken die voor beide partijen goed werken. Of dat nu gaat over geluidsoverlast, overhangende takken, stankoverlast of pesterijen. Buurtbemiddeling is gratis! Lees verder voor meer informatie.

Wanneer meerdere keren proberen te praten met de buren niks oplevert en de situatie niet verbetert, zelfs verslechtert of uit de hand loopt, is het verstandig om de politie te bellen. Dit kan bijvoorbeeld gaan over bedreigingen, geweld en geluidsoverlast in nachtelijke uren. De overlast moet dan wel aan de gang zijn op het moment dat u belt en zodanig van aard zijn dat het door de politie te controleren valt. De politie komt dan langs om de overlast te inspecteren en een proces-verbaal op te maken. Als de overlast nog aan de gang is, kan de politie de bewoners hierop aanspreken en passende maatregelen nemen zoals het inschakelen van andere hulpverleners.

  • Telefoonnummer acute dreiging of gevaar: 112
  • Overige gevallen: 0900-8844

Om dat gesprek aan te gaan is er informatie nodig. Hiervoor houdt u een overlastdagboek bij. Wij zijn verplicht de huurder of de koper op het gedrag aan te spreken. Hiervoor houden wij een dossier bij van de klachten. Hoe vaker u en eventuele andere buren een klacht melden, hoe eerder wij de problemen kunnen aanpakken. Wij adviseren u om een dagboek bij te houden van de overlast. Hierin noteert u welke klachten u ondervindt, de datum, tijdstip en hoe lang de overlast duurt. Op deze manier kan een eventuele hulpverlener de klachten analyseren en staat u sterker in uw schoenen. Mocht het tot een rechtszaak komen dan kan het dagboek bijdragen aan het bewijsmateriaal.

Sociale klacht melden
Woongoed Zeeuws Vlaanderen helpt graag om overlast binnen ons woningbezit aan te pakken. Klachten met betrekking tot overlast kunt u via dit formulier melden. Omschrijf uw klacht zo duidelijk mogelijk. Heeft u moeite met het omschrijven van uw klacht, neem dan contact op met de wijkbeheerder in uw wijk op telefoonnummer 0115-636000.

In gevallen waar duidelijk aantoonbaar is wie de overlast veroorzaakt, kunnen wij als woningcorporatie de kantonrechter zelf opdracht geven om een ontruimingsprocedure te starten via een kort geding. De uitspraak van de rechter is hierin altijd bindend.

Veel gestelde vragen

Last kun je ervaren door woon- en leefgeluiden zoals dichtslaande deuren, spelende kinderen, het horen lopen van je buren door hun woning, het blaffen van een hond of overhangende takken van een boom in de tuin. Een burenruzie valt ook onder last. Bij een burenruzie hebben buren last van elkaar. Vaak is niet duidelijk wie de veroorzaker is. Bij last ligt de verantwoordelijkheid voor het oplossen van het probleem bij de buren onderling. Kom je er samen niet uit dan kun je contact opnemen met Buurtbemiddeling. Zij organiseren een bemiddelingsgesprek tussen jou en de buren.

Er is sprake van overlast als de overlast ernstig is, langdurig aanhoudt en regelmatig gebeurt. Denk aan regelmatige ernstige geluidsoverlast in de avond en de nacht, overlast als gevolg van drank- en drugsgebruik en/of overlast dat ontstaat door verward gedrag. Bij overlast start Woongoed Zeeuws-Vlaanderen een onderzoek, of kan er worden opgetreden tegen de huurder die overlast veroorzaakt.

Wanneer doe ik melding bij de gemeente?
U kunt ook overlast ervaren in uw woonomgeving door bijvoorbeeld hangjongeren, zwerfafval of fout geparkeerde auto’s. De openbare ruimte is niet van Woongoed Zeeuws-Vlaanderen. Daarom kunnen wij deze overlast niet aanpakken. U kunt het melden bij uw gemeente.

    heeft u overlast door drugs? Bel gratis het Meldpunt Drugsoverlast: 0800 - 022 50 85. U kunt bellen wanneer u overlast heeft door drugs. Iedereen die in de gemeente Hulst, Sluis of Terneuzen woont, kan bellen. Een medewerker van het Coördinatieteam Houdgreep staat u te woord. Deze persoon behandelt u klacht vertrouwelijk.

    Regelmatig bellen er huurders die overlast ervaren van ongedierte zoals wespen, muizen en vliegen. In principe komen de kosten voor het bestrijden van ongedierte voor rekening van de huurder.

    Voorkomen
    Overlast van vliegen, ratten en muizen voorkomt u vaak al door afval netjes op te ruimen en geen eten te laten slingeren. Dit geldt dus ook voor het voederen van bijvoorbeeld brood aan vogels! Zorg er ook voor dat er geen open vuilniszakken of open containers buiten staan. Mieren kunt u zelf bestrijden met bijvoorbeeld een mierenlokdoos. Heeft u een emmer of bak met stilstaand water in de tuin, wees u er dan van bewust dat muggen hun eitjes hierin leggen.

    Maatregelen
    Heeft heel de straat overlast van ratten dan kunt u de gemeente inschakelen. In alle andere gevallen kunt u zelf actie ondernemen of een ongediertebestrijder bellen. Bijvoorbeeld Lader Plaagdierbestrijding of Traas Ongediertebestrijding.

    Woonfraude is als een huurder de woning niet bewoont en/of de ruimte gebruikt waarvoor het niet bedoeld is. Voorbeelden van woonfraude zijn wanneer de huurder of eigenaar de woning gebruikt voor:

    • verhuur aan andere mensen; via bijvoorbeeld een Airbnb zonder onze toestemming;
    • het maken of verkopen van drugs;
    • prosititutie;
    • het ontvangen van post, zonder er te wonen;
    • woningruil, zonder onze toestemming.

    Woonfraude herken je aan deze voorbeelden:

    • er is nooit iemand in de woning te zien;
    • de gordijnen van de woning zijn altijd dicht;
    • de ramen van de woning zijn dichtgeplakt;
    • er komen vreemde geluiden en/of een vreemde lucht uit de woning;
    • de brievenbus van de woning is vol of wordt bijna nooit leeggehaald;
    • er zijn steeds andere mensen in de woning;
    • opvallend veel camera’s in en rond de woning;
    • klusgeluiden op vreemde tijdstippen.

    Denk je dat er woonfraude in jouw buurt voorkomt? Meld dit dan bij ons via deze vragenlijst.

    • Plaats niet te hoge bomen.
    • Plaats bomen op minimaal twee meter afstand van de tuin van de buren.
    • Zorg dat de boom niet onnodig licht wegneemt.
    • Zorg dat u de bomen goed kunt onderhouden, snoei niet te ingrijpend. U betaalt zelf de kosten voor snoeien en/of kappen.
    • Kies klimplanten die uw gevel of schutting niet aantasten (geen klimop).
    • Zorg dat gevel, ramen en dak bereikbaar blijven voor onderhoud of reparatie en dat takken geen tuingrens overschrijden.
    • Bedenk dat snel verspreidende planten en struiken overlast kunnen veroorzaken en veel onderhoud vragen zoals bepaalde bamboesoorten.
    • Zorg dat u goedkeuring heeft van uw buren bij het plaatsen van een nieuwe heg of schutting.
    • Uw schutting mag in de voortuin 1 meter hoog zijn en in de achtertuin maximaal 1.80 meter.

    Vragen

    Heeft u vragen over één van bovenstaande onderwerpen, neem dan gerust contact op met team Sociaal Beheer. Dit kan via e-mail of via telefoonnummer 0115-636000. Klachten met betrekking tot overlast kunt u via dit formulier melden.