Dit jaar zijn we gestart met een onderzoek naar de leefbaarheid onder alle huurders van Woongoed Zeeuws-Vlaanderen. Gwen Bun: Projectleider Leefbaarheid en Welzijn, neemt deze taak op zich. Per kern verspreidt zij enquêtes. Dit gebeurt gefaseerd over twee jaar. De enquête bestaat uit vragen over de eigen woning, de fysieke woonomgeving, de sociale woonomgeving en overlast en veiligheid.
Blij met hoge deelname
“Per vier maanden ontvangen zo’n duizend woningen een enquête”, vertelt Gwen. “De eerste vier maanden van dit jaar onderzocht ik de leefbaarheid in Kloosterzande, Schoondijke en Westdorpe. De enquêtes slaan goed aan bij de bewoners. Ik ontving gemiddeld 35% terug en dit is bovengemiddeld bij het uitzetten van enquêtes. Sommige mensen vullen netjes de scores in maar anderen schrijven een heel A4 vol met opmerkingen. Het is interessant om te zien dat mensen in bepaalde buurten dezelfde meldingen doen. Dit geeft een duidelijk signaal over de leefbaarheid. De onderzoeken in deze kernen heb ik inmiddels afgerond.”
‘Feeling’ met de buurt
“Ik doe de enquêtes zelf in de brievenbus, zodat ik een goed beeld krijg van de wijken; wat voor huizen staan er en welke mensen wonen er. Sommige wijken vind ik er heel netjes en goed uitzien. Vooral de buurten waar veel seniorenwoningen staan in een soort van ‘hofje’. Dit ziet er gezellig uit en deze mensen zijn vaak ook betrokken bij de buurt en onderhouden alles goed. Sommige andere buurten hebben wat meer kwetsbare bewoners waar wat meer aandacht voor nodig is.”
Persoonlijke gesprekken
Als Gwen tijd heeft, probeert ze bij de adressen waarvan we geen respons ontvingen even langs te gaan. “Misschien kan ik de bewoners helpen met het invullen van de enquête. Ik ben nu bij ongeveer tien mensen binnen geweest om te helpen. Zo hoor je ook net iets meer dan wat er op papier terugkomt en verhoog je het responspercentage. Sommige bewoners willen de enquête niet invullen. Meestal geven zij aan dat ze gewoon tevreden zijn”, zegt Gwen.
Resultaten
De resultaten geven veel inzicht in hoe bewoners hun woning beleven als individu, maar ook op een strategisch niveau zijn de resultaten waardevol. Zo kan er uitkomen dat mensen behoefte hebben aan bepaalde voorzieningen, willen sommige mensen wonen in een ander type woning wat beter bij ze past of sociale problemen komen naar voren zoals burenruzies. Concrete acties zoals (technische) klachten geeft Gwen direct door aan het betreffende team zodat op korte termijn actie kan worden ondernomen. Ook zijn er onderwerpen die intern besproken worden. Denk hier aan eenzaamheid of het signaleren van andere problemen.
De kernen Aardenburg, Koewacht, Sas van Gent en Zaamslag zijn deze vier maanden aan de beurt. We hopen natuurlijk dat u de enquête invult zodat wij een goed beeld krijgen van uw wijk!