Spoed/urgentie
Urgentie
Heeft u met spoed woonruimte nodig? Moet u of uw gezin vanwege een noodsituatie zo snel mogelijk verhuizen? Is het écht dringend en zijn er geen andere oplossingen? In heel bijzondere of bedreigende situaties kunt u misschien in aanmerking komen voor urgentie.
Stappenplan
- Calamiteit; u kunt niet meer in de woning verblijven door brand, (buiten uw schuld om ontstaan) of natuurgeweld. Uw woning is hierdoor langer dan vier maanden niet bewoonbaar.
- Huiselijk geweld: U kunt dit aantonen door een proces-verbaal van de politie of officiële brieven/verklaringen van professionele instellingen/betrokken instanties die de noodzaak voor urgentie onderbouwen.
- Studenten terugkeerregeling: Deze regeling geldt voor studenten of net afgestudeerde studenten die voor de start van hun studie woonden in Zeeuws-Vlaanderen en die buiten Zeeland wonen en studeren. Deze regeling geldt voor maximaal twintig nieuwe verhuringen aan terugkerende studenten per jaar. U levert hiervoor een beschikking studiefinanciering (DUO) en het opleidingsoverzicht van de gevolgde studie in.
- Medisch urgentie: Alleen WMO-indicatie (geen artsverklaring).
- u woont minimaal één jaar in Zeeuws-Vlaanderen en bent ingeschreven in de gemeente Hulst, Sluis of Terneuzen; met uitzondering van categorie 3.
- u staat ingeschreven bij Woongoed Zeeuws-Vlaanderen als woningzoekende (lopende inschrijving);
- u bent achttien jaar of ouder.
- Een afgeschermd kopie van een geldig legitimatiebewijs van aanvrager. Verhuist u met een tweede aanvrager, dan dient u ook van de tweede aanvrager een afgeschermd kopie van een geldig legitimatiebewijs mee te sturen; Het afgeschermde kopie van uw identiteitsbewijs gebruiken wij uitsluitend voor het controleren van uw persoonsgegevens. Na controle vernietigen wij deze. Graag uw pasfoto en BSN nummer onleesbaar maken. Voor het aanleveren van een afgeschermd identiteitsbewijs verwijzen wij u naar de KopieID-app van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Indien u geen gebruik wilt maken van de KopieID-app van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, dan kunt u hier een voorbeeld vinden van hoe een afgeschermd kopie identiteitsbewijs eruit kan zien.
- Een inkomensindicatie van u. Verhuist u met een tweede aanvrager dan moet u van beiden de inkomensindicatie opgeven.Het is in uw eigen belang dat u deze inkomensindicatie zo goed als mogelijk invult, aangezien u mogelijk bij het verkeerd invullen van de inkomensindicatie pas op een te laat moment constateert dat u wellicht niet in aanmerking kan komen voor de woning waarvoor u in aanmerking wilt komen. Woongoed begrijpt het goed als u meer zekerheid wenst of een woning aan u kan worden toegewezen op basis van uw inkomen. In dat geval kunt u een inkomensverklaring overleggen. Hiervoor dient u een inkomensverklaring van de Belastingdienst van het voorgaande jaar of van maximaal twee jaar geleden in te leveren.Een inkomensverklaring kunt u gratis aanvragen bij de Belastingdienst (0800-0543). Dit kan digitaal bij de Belastingdienst met uw DigiD code. U ontvangt dan direct het document in uw mailbox. Telefonisch aanvragen kan ook met uw BSN nummer. Het duurt dan ongeveer vijf werkdagen voordat u het formulier in uw bezit heeft. Vraag het in dit geval dus op tijd aan! De inkomensverklaring dient van voorgaand jaar of van maximaal twee jaar geleden te zijn. Verhuist u met een tweede aanvrager dan dient u van beiden een inkomensverklaring te uploaden. Dit kunt u doen onder de gegevens van de tweede aanvrager.
- formulier basis registratie personen (BRP) met bewonersverleden. Deze vraagt u op bij de gemeente waar u ingeschreven staat;
- drie recente loonstroken en/of uitkering specificaties;
- verhuurdersverklaring;
- toelichting van een instantie/politie/verzekeraar;
- beschikking bewindvoering.
Voldoet u aan de punten voor urgentie, neem dan telefonisch contact op met de afdeling Verhuur & Informatie voor het opvragen van een urgentieformulier. Telefoonnummer 0115-636000, keuze 2. (tot 14.30 uur)
Na ontvangst van uw urgentieformulier en alle benodigde documenten beoordelen wij uw aanvraag. Komt u in aanmerking voor urgentie, dan bieden wij u binnen de mogelijkheden een passende woning aan. Urgentie geldt nadrukkelijk niet voor één bepaalde plaats, wijk of woning. Onvolledige aanvragen behandelen wij niet. Krijgt u géén voorrang dan laten wij u dit ook weten. U kunt in dit geval blijven reageren op het woningaanbod.
Weigert u een aanbod dan vervalt uw urgentie.